بازیهای رایانهای با روندی که پیش میرود کارکردهای مثبتش به مراتب کمتر از کارکردهای منفیاش است. اگر به صورت گذرا تصمیم به بررسی آثار مثبت آن را داشته باشیم، تنها پاسخگوی نیاز بازی کودکان در شیوه زندگی آپارتمان نشینی و تک فرزندی است.
این بازیها از سویی توانسته وقت خالی فرزندان خانواده را در غیبت والدین پوشش دهد، بچهها را با انواع بازیهای خشن آشنا میسازد، ورود بسیاری از بازیها که محصولات بیگانگان هستند و هیچگونه سنخیتی با بازیهای بومی محلی کشورمان ندارند، بهخاطر فقدان نظارت بر فروش و عرضه این کالا در بازار است و متأسفانه بیتوجهی والدین و عدم شناخت آنان از آثار و عواقب اینگونه بازیها و آزاد گذاشتن فرزندان و فقدان هرگونه نظارت و کنترل آنان هنگام بازی، شرایط بسیار نامطلوبی را میتواند در شکلگیری شخصیت این قبیل کودکان باقی بگذارد. متأسفانه عدم نظارت بر محتوای بازی و تناسب سنی آن با بازیگر، قطعاً ریشه بخش اعظمی از جرم و جنایتهای دهههای آینده را رقم خواهد زد که ناشی از غفلت و قصور خانواده، مدرسه و جامعه است.
بازیهای رایانهای با روندی که پیش میرود کارکردهای مثبتش به مراتب کمتر از کارکردهای منفیاش است. اگر به صورت گذرا تصمیم به بررسی آثار مثبت آن را داشته باشیم، تنها پاسخگوی نیاز بازی کودکان در شیوه زندگی آپارتمان نشینی و تک فرزندی است.
این بازیها از سویی توانسته وقت خالی فرزندان خانواده را در غیبت والدین پوشش دهد، بچهها را با انواع بازیهای خشن آشنا میسازد، ورود بسیاری از بازیها که محصولات بیگانگان هستند و هیچگونه سنخیتی با بازیهای بومی محلی کشورمان ندارند، بهخاطر فقدان نظارت بر فروش و عرضه این کالا در بازار است و متأسفانه بیتوجهی والدین و عدم شناخت آنان از آثار و عواقب اینگونه بازیها و آزاد گذاشتن فرزندان و فقدان هرگونه نظارت و کنترل آنان هنگام بازی، شرایط بسیار نامطلوبی را میتواند در شکلگیری شخصیت این قبیل کودکان باقی بگذارد. متأسفانه عدم نظارت بر محتوای بازی و تناسب سنی آن با بازیگر، قطعاً ریشه بخش اعظمی از جرم و جنایتهای دهههای آینده را رقم خواهد زد که ناشی از غفلت و قصور خانواده، مدرسه و جامعه است.
این غفلت باعث پیدایش بزهکاریهای اجتماعی فراوانی خواهد شد. خمیرمایه شخصیت کودکان با بازیهای خشن که در آن آدمکشی امتیاز دارد و زیر گرفتن انسان در خیابان در ماشین سواریهای رایانهای هیچگونه بار منفی و کسر امتیازی ندارد. بازیهای جیتیای (GTA) که به وفور در بازار یافت میشود و یکی از محبوبترین بازیهای کودکان به حساب میآید به بازیگر این اجازه را میدهد که با قربانی خویش وارد مذاکره شده و در صورت عدم توافق بهراحتی با تپانچه وی را بکشد یا در سیر و سیاحت خیابانی جنس مخالفی را سوار کرده و هر طور میخواهد با او رفتار کند و هیچگونه نظارت و کنترل و محدودیتی بر رفتار او اعمال نمیشود.
GTA5 که آخرین نسخه این بازیها است فضای گرافیکی فوقالعاده مطبوع و جذابی را برای بازیگر فراهم ساخته که با توجه به ساعتها بازی، هیچگونه خستگی برای کودکان ایجاد نکند. قطعاً آنها با اینگونه بازیها آینده خود را به تباهی خواهند کشاند و ناامنیهای جامعه فردا ریشه در بیتوجهی والدین نسبت به بازیهای رایانهای فرزندانشان دارد. مدارس نیز نسبت به عواقب اینگونه بازیها واکنش خاصی نشان ندادند و نقش بازدارنده این قبیل بازیها را به خانوادهها متذکر نشدند. مدیران فرهنگی و سازمانهای اجتماعی نیز در جامعه نسبت به این پدیده خنثی و بیتفاوت بودند. طراحان این قبیل بازیها صرفاً برای کسب درآمدهای نجومی بدون توجه به عواقب و عوارض آن بر بازیگران از فضای عدم نظارت بازار کشورمان سوءاستفاده میکنند. عدم نظارت و مدیریت بازیهای رایانهای کودکان باعث خواهد شد شخصیت کودکان معیوب شکل گرفته و روحیه خشونت و قتل و آدمکشی به عنوان آرزو و آرمان پنهان در ضمیر ناخودآگاه کودکان نهادینه شود و این امر در بزرگسالی در جستوجوی فرصتی برای اجرای واقعی آن بازیها باعث بروز جرم و جنایت وحشتناکی شود. بنابراین چنین بازیهایی شخصیت کودکانمان را شکل میدهد و نظام فکری آنان را سامان میبخشد. آرمانها و آرزوهای آنان را میسازد. قهرمانان آنان را میپروراند. مسیر آینده را برای آنان طراحی میکند. ما با اندکی آینده پژوهی نسبت به عواقب اینگونه بازیها در خواهیم یافت بیتوجهی امروز، مشکلات جبرانناپذیر بسیار بزرگی را برای فردا فراهم خواهد ساخت.
انتظار میرود جوانان خلاق و اندیشمند ما نسبت به طراحی بازیهای بومی محلی رایانهای دست بهکار شوند و خانوادهها نسبت به خلوت کودکان خویش حساسیت نشان دهند و بر بازیهای رایانهای کودکانشان نظارت داشته باشند و دستگاههای فرهنگی- اجتماعی نسبت به واردات و نظارت بر عرضه و فروش اینگونه کالاها اهتمام ویژهای بورزند تا ما شاهد تخریب شخصیت فرزندان خویش نباشیم و برای فردا جامعهای ایمن را به ارمغان بیاوریم.