loading...
مهدی امینی
سرباز گمنام بازدید : 234 پنجشنبه 25 مهر 1392 نظرات (0)

به گزارش افکارنیوز، واقعیت این است که تماس‌های مسئولان دو طرف چیز تازه‌ای نیست اما هیچ گاه علنی و در حد یک نشست نبوده است. از زمان اشغال عراق و افزایش نفوذ ایران در این کشور عربی واشنگتن درک کرد که تا چه اندازه به تفاهم با ایران نیاز دارد تا بتواند زمینه‌های موفقیت خود در عرصه سیاسی عراق را فراهم کند و بتواند به طور کامل نیروهای خود را از عراق خارج کند بدون این که حادثه‌ای رخ دهد یا این که این کشور از سوی عناصر تندروی اسلامی وارد جنگ داخلی شود، و این که تندروها بتوانند در میان جریان‌های سنی عراق صاحب پایگاه شوند. در آن موقع واشنگتن فهمید که باید با تهران به تفاهم برسد.

واشنگتن اکنون نیز به این درک رسیده که با ایران باید به همکاری عمیق بر سر بسیاری از مسائل در آسیای مرکزی به ویژه در افغانستان و حتی در سوریه برسد.

بر کسی پوشیده نیست که کاخ سفید فعلی تمایل چندان به سیاست زور در روابط بین المللی ندارد و این مساله سبب شود تا بحث‌های بسیاری درباره چگونگی رسیدن به راه‌حل‌های دیپلماتیک یا استفاده از قدرت نرم یا ابزارهای اقتصادی برای تحقق اهداف سیاست خارجی در بگیرد، به ویژه که تماس میان دو طرف یا تاثیر مستقیم بر یکدیگر خطر وحشتناکی بر امنیت ملی امریکا محسوب نمی‌شود. اگر چه هشدارها به واشنگتن افزایش یافته است و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش بر سطح مطالبات خود افزوده‌اند و فشارهای اسرائیل بر تصمیم‌گیران سیاسی در امریکا به اندازه‌ای افزایش یافته که واشنگتن فعلا مجبور شده است راه خود را در سیاست خارجی تغییر دهد و سیاستی را پیش بگیرد که مبتنی بر حل پرونده‌های معلق منطقه‌ای باشد و حتی اگر لازم باشد در این رابطه به صراحت صحبت از دخالت امریکا بزند.

و‌ضعیت اقتصادی امریکا عامل دیگری است که مانعی برای ایجاد سیاست خارجی فعال در خاورمیانه در واشنگتن می‌شود، جنگ‌های کاخ سفید جورج بوش پسر باعث تخلیه خزانه امریکا شده است و بحران اقتصاد جهانی‌ای که بعد از آن آغاز شده فشارهای اقتصادی امریکا را تشدید کرده است. به این مساله باید این فکر استراتژیک امریکایی را که مبنای تصمیم‌گیران امریکایی شده است، نیز افزود و آن تطبیق سیاست مهار چین جدید است که به طور کلی همان استراتژی کلان تمرکز بر آسیا Asis Pivot که کاخ سفید سال گذشته میلادی اعلام کرد، محسوب می شود. این استراتژی هزینه های اقتصادی و سیاسی و نظامی در بر دارد که باعث می شود ایالات متحده نسبت به تعهدات خود در قبال خاورمیانه و تلاش برای جلب دوستان تجدید نظر کند و حتی از این فراتر باید به جای ایجاد دشمنان تازه به فکر کنار آمدن با دشمنانش بیفتد. شاید بتوان گفت که امضای همکاری های کامل نظامی با ژاپن که هفته گذشته انجام شد دلیل روشنی است بر تمرکز امریکا به آسیای شرقی.

درباره ایران، باید گفت که این کشور تلاش های تازه ای را برای بهبود روابط خود با جامعه جهانی و ترمیم آن بعد از ۸ سال رکود و تخریب روابطی که در دوران احمدی نژاد داشت، آغاز کرده است، در همین راستا شاهد بهبود روشن روابط منطقه ای و بین المللی ایران بوده ایم. تحریم های اقتصادی نیز در افزایش فشارهای داخلی ایران تاثیر به سزایی داشته به گونه ای که شاهد افزایش نرخ بیکاری و تورم بوده ایم. اگر چه ایران هم زمان از توسعه دایره نفوذ منطقه ای خود دست بر نداشته و همچنان به فکر جذب هم پیمانان جدید در منطقه است.

با وجود این که عوامل بسیاری برای وجود اختلاف میان تهران و واشنگتن وجود دارد اما با این حال تصمیم گیران سیاسی در ایران درک می کنند که فرصت های بزرگی برای همکاری میان ایران و غرب وجود دارد.

در عین حال نگرانی بین المللی از برنامه هسته ای ایران و شکست در رسیدن به توافقی با جامعه جهانی بر سر این مساله نیز باعث شده است تا فرصتی به ایران داده شود تا بتواند قدرت و نفوذ خود را افزایش دهد، این مساله عامل دیگری است که سبب شده تا قدرت‌های غربی به ویژه ایالات متحده امریکا به فکر نزدیکی به ایران بیفتند.

با وجود این که عوامل بسیاری برای وجود اختلاف میان تهران و واشنگتن وجود دارد اما با این حال تصمیم‌گیران سیاسی در ایران درک می‌کنند که فرصت‌های بزرگی برای همکاری میان ایران و غرب وجود دارد، آنها بیشتر بر روی ایجاد شکاف در روابط بین‌المللی با امریکا حساب کرده‌اند و امیدوارند که تصمیم‌گیران سیاسی امریکا عقلانیت بیشتری صرف کرده و تعامل بیشتری با پرونده‌های مشکل‌زای موجود در منطقه داشته باشند.

با وجود گشایش ابتدایی در روابط بین‌المللی با ایران که در سازمان ملل دادیم، در روزهای آینده شاهد حوادث بیشتری خواهیم بود که بازگوکننده نگرش جدید ایرانی‌ها خواهد بود. نشانه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بازگوکننده آن است که هر کدام از دو کشور به یکدیگر نیاز دارند و فرصت‌های تفاهم و گفت وگو بسیار بیشتر از فرصت‌های رویارویی است. این مساله سبب می‌شود تا بگوییم که ایران به شکل گسترده‌تری بر توانایی خود برای مانور با قدرت‌های بزرگ حساب کرده که با توجه به روابط حسنه‌اش با روسیه و چین و بهبودی امیدوارکننده‌ای که در روابطش با امریکا به وجود آمده است می‌توان گفت که این مساله در نهایت به سود خاورمیانه تمام خواهد شد و باعث می‌شود تا روابط ایران با کشورهای منطقه نیز بهبود یابد.

سرباز گمنام بازدید : 292 پنجشنبه 25 مهر 1392 نظرات (0)
فضای مجازی نیز نظیر محیط اجتماعی که در آن زندگی می کنیم یک پدیده ی موثر و متاثر است، واقعیتی است که فرد در تعامل با آن هم می تواند تأثیرات مثبت یا منفی را پذیرفته و به همین میزان نیز می تواند در آن تاثیرگذار باشد.

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری و توفیقات بیش از پیش انسان در عرصه های مختلف، آن چه که در درجه ی اول اهمیت قرار دارد طریقه ی حضور در این عرصه هاست. حضوری عالمانه و آکاهانه، حضوری که در آن، هرآنچه که به عنوان تأثیر و تأثر می توان برشمرد، در راه نیل انسان به کمال و تعالی بیشتر باشد.


یکی از فضاهایی که انسان با شتاب فراوانی در آن موفق به ایجاد امکانات روزافزون شده است، فضای مجازی است. با تأمل در گذر زمان به راحتی می توان دریافت که پیشرفت آدمی در این عرصه کاملا ملموس و مشهود بوده است، چندی پیش بود که حتی داشتن یک پست الکترونیکی امکانی ویژه به حساب می آمد که همگان توانایی دستیابی به آن را نداشتند، اما امروزه حتی در شهر ها و روستاهای بسیار کوچک و دور افتاده نیز افراد، در استفاده از ابعاد مختلف این فضا توانایی های چشم گیری کسب نموده اند و  قادرند در عرض چند دقیقه، حجم قابل توجهی از اطلاعات مختلف را مبادله کنند.


اما از یک واقعیت نمی توان غافل بود و آن این که فضای مجازی نیز نظیر محیط اجتماعی که در آن زندگی می کنیم یک پدیده ی موثر و متاثر است. واقعیتی است که فرد در تعامل با آن هم می تواند تأثیرات مثبت یا منفی را پذیرفته و به همین میزان نیز می تواند در آن تاثیرگذار باشد. به طور قطع نمی توان از این ویژگی فضای مجازی غفلت نمود. به عنوان مثال همان گونه که فرد طی تعامل با دیگران در جامعه دچار برخی نا آرامی های روحی و روانی می شود، این تاثیر و تاثر عینا در فضای مجازی نیز قابل پیش بینی است.


اما گاه فرد کاملا این ویژگی ها را نادیده گرفته و با فضایی که اشتراکات فراوانی با اجتماع خارج دارد رفتاری کاملا دوگانه در پیش می گیرد.


پس از حفظ این نکته که نه تنها میزان تاثیر و تاثر در فضای مجازی کم تر از محیط اجتماع نیست که چه بسا این پدیده می تواند  شدت بیشتری نیز در فضای مجازی داشته باشد، به یک مثال بپردازیم:


در محیط جامعه فرد کم تر حاضر است با افرادی که هیچ شناختی از آن ها ندارد اقدام به برقراری ارتباط نموده و وارد تعامل شود اما در فضای مجازی ارتباط و تعامل با افراد ناشناس امری طبیعی تلقی می شود، امری  که گاه بسیار آسیب زا و پرخطر است.
همچنین شاید بسیاری از افراد در محیط جامعه و در منظر دیگران مقید به رعایت اصول و آداب اخلاق شهروندی باشند و این خصیصه را  حتی در افرادی که مذهبی نیستند نیز می توان مشاهده نمود، اما بسیاری از همین افراد که حاضر نیستند در جامعه اصول و اخلاق شهروندی را  زیر پا بگذارند، ممکن است در مواجهه با مسایل خلاف اخلاق اجتماعی و اصول شهروندی و متاسفانه حتی خلاف شرع و دستورات الهی در فضای مجازی رفتاری بسیار متفاوت در پیش گیرند، رفتارهایی که گاه به صورت یک عادت مرض گونه پدیدار گشته و رفته رفته سلامت و بهداشت روانی فرد و جامعه را به مخاطره افکنده و او را در معرض اقسام واکنش های مخالف اصول و موازین اخلاقی قرار می دهند.


البته هرگز نباید منکر نکات مثبت این فضا و پتانسیل عظیمی که می تواند به عنوان ابزاری برای نیل به کمالات علمی و معنوی به کار گرفته شود، بود!


با حفظ مقدمه ی مذکور ضروری است جهت دستیابی به جامعه ای مجازی عاری از آسب های موجود آن چه را که شایسته است برای نیل به این هدف مورد توجه و اهتمام قرار گیرد از نظر بگذرانیم:


الف: در ناحیه ی فرد به عنوان شهروند ی در این شهر مجازی


همان طوری که هیچ انسانی در بدو امر حاضر نیست با رفتارهایی که توام با خطر و آسب، هم برای خود و هم برای دیگران است، سلامت خود و دیگران را به مخاطره افکند، کاربران بایستی به این مهم توجه داشته باشند که  تمامی رفتار های آنان در این فضا هم می تواند به سود یا زیان آنان منجر شود پس فرد سالم و با درایت رفتاری را در پیش می گیرد که نه تنها خطری برای او یا دیگران نداشته باشد بلکه در نهایت سود و منفعتی نیز متوجه او گرداند .


همان طوری که افراد برای هر ترددی در محیط جامعه لازم است قطعا برنامه و هدفی داشته و در پی دستیابی به آن طبق اصول و موازینی معین حرکت کنند که آنان را به هدف نایل گرداند، در فضای مجازی نیز همین اصل حاکم است. مسلماً تردد بی هدف چیزی جز اتلاف وقت و انرژی فرد و حتی در بسیاری موراد زیان های جبران ناپذیر، چیزی ببار نخواهد آورد.


بسیاری از افراد در محیط جامعه آنقدر به اصول اخلاقی و انسانی پای بند هستند که نخواهد با رفتار های خلاف هنجار خود، فضای جامعه را آلوده نمایند. نظیر این رفتار در محیط مجازی نیز از هر فرد سالمی انتظار می رود.


ناگفته نماند بسیاری از معضلاتی که گریبان گیر برخی کاربران می شود از قبیل اعتیاد به نت گردی های بی هدف، مشکلات اخلاقی ناشی از ورود به سایت های مستهجن و ... مسایلی کاملا شناخته شده هستند که به نظر می رسد نیازی به توضیح و تبیین ندارند و هر فردی که خواستار آرامش روح و روان خود و جامعه است مسلما خود را ملزم به رعایت آن خواهد نمود.

 

ب: در ناحیه ارگان کنترل کننده و هدایت گر این فضا


به نظر می رسد علاوه بر عوامل بازدارنده ی درونی که از کابران انتظار می رود تا جهت بهبود فضای مجازی و کاهش آسیب های منتج از آن به کار گیرند، نظیر هر جامعه ای که قوای حاکم با هدف و وظیفه ی ایصال افراد جامعه به درجات کمال و سعادت دنیوی و اخروی، اقدامات گوناگونی از تعریف و تبیین فرهنگ خاص آن جامعه، تلاش در راستای درونی سازی فرهنگ صحیح، قانون گذاری و... انجام می دهد تا بتواند به هدف آن جامعه از وضع قانون و تبیین چارچوب های فرهنگی و وضع هنجار های گوناگون نایل آید، همین کاربری، برای قوای حاکم در فضای مجازی نیز پیش بینی شود. در هر جامعه ای پیش و بیش از آن که از شهروندان انتظار قانون مداری و تقید به موازین و هنجار های آن جامعه رود، شایسته است قوای کنترل کننده ابتدا با تولید محتواهای مفید و سازنده، وضع قوانین و هنجارهای لازم و مهم تر از همه فرهنگ سازی برای ورود افراد در این فضا، تا جای ممکن از شدت آسیب های موجود در این محیط را بکاهد.


برای آن که افراد، در یک جامعه به درستی با آرمان ها و هنجار های منتهی به آن ها آشنا شده و خود را ملزم به رعایت آن ها نمایند لازم است قوای حاکمیت با کلیه ی توان و امکانات خود در راه این مهم گام بردارد. وقتی فرهنگ صحیح حضور در فضای مجازی که شامل تعریف صحیح از این فضا، پتانسیل های آن و نیز آسیب ها و خطرات آن به درستی و حتی خیلی پیشتر از آن که امکان ورود به این فضا برای افراد، میسر شود از طریق رسانه های گوناگون و در مقاطع مختلف با رعایت ظرایف و نکات تخصصی مختص این اقدام، گام به گام اطلاع رسانی شود مسلما،  افراد جامعه با آگاهی بیشتری وارد این محیط  شده و از آن جایی که در شرایط مذکور فرد نسبت به خطرات و آسیب های پیشرو و نیز ابعاد مثبت این فضا شناخت کافی داشته و سپس وارد این عرصه می شود به میزان قابل توجهی از رفتار های پر خطر و آسیب زا  کاسته و سعی در حفظ حریم بایدها و  نه بایدهای آن خواهد نمود.

payam-resan

تعداد صفحات : 435

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • سنگر یاوران حجت(عج)
  • سنگر جنگ نرم یاوران حجت(عج)
  • معبرسایبری ساوه
  • معبر سایبری اندیشه
  • تهدیدات فضای مجازی
  • این پرچم تا قیامت بالا است*سرگرمی*
  • برندزلینک
  • فتوکده | کارت پستال و کارت ویزیت
  • چت روم افسر جوان جنگ نرم
  • ❤سایت عاشقانه لاویر ❤
  • سایت جنگ نرم
  • عکس و مطالب کم یاب
  • نرم افزار
  • جنگ نرم2
  • جنگ نرم
  • کاربر روزانه
  • کد های برنامه نویسی
  • پایگاه شهدای فردوس
  • بهترین سایت تفریحی
  • قم دانلود
  • شمشیر داموکلس
  • دانلود نمونه سوالات استخدامی
  • افسر جوان جنگ نرم/سایبری
  • مجتمع فرهنگی باران
  • فرهنگی-هنری
  • این پرچم تا قیامت بالاست
  • دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
  • بسیج
  • تدریس خصوصی
  • عینک آفتابی مردانه
  • افسر جوان جنگ نرم
  • خرید شارژ
  • دانلود دانلود دانلود . ..
  • عاشقانها
  • اف سی بی دانلود
  • dokhtarakashegh
  • کاربردروزانه2
  • وبلاگ تخصصي موزيك
  • اف سی بی دانلود
  • طلبــه سايبري
  • کافه تنهایی
  • خرید شارژ
  • حال کنید و لذت ببرید
  • فروشگاه اینترنتی
  • ویکی دانلود ها
  • بیداری اندیشه
  • عینک آفتابی مردانه
  • گروه فرهنگی مشکات
  • سلام علی ال یاسین
  • مجموعه كاملي از نمونه سوالات دبيرستان قسمت اول
  • کاربردروزانه
  • قیمت روز خودروی شما
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به کدام نامزد ریاست جمهوری96 رای می دهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1316
  • کل نظرات : 51
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 592
  • آی پی امروز : 145
  • آی پی دیروز : 279
  • بازدید امروز : 184
  • باردید دیروز : 415
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 599
  • بازدید ماه : 4,353
  • بازدید سال : 35,536
  • بازدید کلی : 964,370
  • مترجم سایت36زبان روز دنیا